Show simple item record

Da li postoji potreba za sistematskom edukacijom o recenziranju u Srbiji?

dc.creatorDrvenica, Ivana
dc.creatorDekanski, Aleksandar
dc.creatorBudjevac, Nevena
dc.creatorUmeljic, Ivan
dc.creatorNedić, Olgica
dc.date.accessioned2019-12-20T14:32:59Z
dc.date.available2019-12-20T14:32:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0367-598X
dc.identifier.issn2217-7426
dc.identifier.urihttp://cer.ihtm.bg.ac.rs/handle/123456789/3292
dc.description.abstractVelika brzina stvaranja naučnih informacija u poslednjih nekoliko godina nameće potrebu za povećanjem broja stručnih recenzenata, posebno što recenziranje dobija novu dimenziju važnosti i u svetlu rastućeg broja prepoznatih plagijata i izmisljenih rezultata. Potencijalno rešenje potrebe za povećanjem broja recenzenata je sistematska edukacija doktoranada i mladih istraživača, posebno u zemljama razvoju. Prema podacima sa četiri državna univerziteta u Srbiji (u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu) i jednog privatnog univerziteta (Univerzitet Singidunum), postoji niz doktorskih kurseva koji studente obrazuju o načinu sprovođenja istraživanja, nekoliko o tome kako da pišu naučne publikacije, ali samo jedan od njih skromno osposobljava studente za recenziranje naučnih radova. Dakle, U Srbiji ogromni potencijal doktoranada i mladih istraživača nije pravilno prepoznat i usmeren ka stvaranju kvalifikovane populacije recenzenata. Sa idejom da doprinesemo svetskim trendovima na polju unapređenja recenziranja, predstavili smo pilot seminar na univerzitetima u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu u Srbiji u periodu od oktobra 2017. do aprila 2018. godine. Seminar u organizaciji Centra za promociju nauke obuhvatio je četiri predavanja koja su se bavila: (i) osnovnim aspektima procesa recenziranja, (ii) etičkim pitanjima, (iii) društvenim značajem i (iv) priznavanjem doprinosa recenzenata. Od ukupnog broja polaznika koji je iznosio 275, većina (84 %) se sastojala od doktoranada i mladih istraživača. Nakon seminara, učesnici su zamoljeni da izvrše test recenziju i popune anketu o kvalitetu seminara. Izveštaji o recenziji primljeni su od 82 osobe (od 275 polaznika). Od tri greške koje su namerno unete u tekst, sve greške primetilo je manje od 10 % ispitanika. Analiza ankete (160 odgovora) pokazala je da je 92% ispitanika izjavilo da su stekli nova znanja tokom seminara i ohrabrilo nastavak takve edukacije. Seminar je ponovljen 2019. g. na inicijativu Narodne biblioteke Srbije povodom globalnog događaja "Nedelja recenziranja 2019" i od anketiranih 105 novih polaznika, 94 % je iznelo stav o korisnosti obrazovanja o recenziranju i podržalo ideju o jačanju akademskih kompetencija za recenziranje kroz uvođenje obaveznog predmeta tokom doktorskih studija u Srbiji. Nadamo se da će se predstavnici akademske zajednice iz različitih naučnih disciplina pridružiti ovoj inicijativi i doprineti formiranju kurseva o recenziranju koji odgovaraju specifičnim potrebama svake naučne oblasti.
dc.publisherAssociation of the Chemical Engineers of Serbiaen
dc.rightsopenAccess
dc.sourceHemijska industrijaen
dc.subjectscientific publishing
dc.subjectsearching for reviewers
dc.subjectPhD course on peer-reviewing
dc.subjectsurvey
dc.subjectnaučno izdavaštvo
dc.subjecttraženje recenzenata
dc.subjectkurs o recenziranju za doktorande
dc.subjectanketa
dc.titleIs there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?en
dc.titleDa li postoji potreba za sistematskom edukacijom o recenziranju u Srbiji?
dc.typecontributionToPeriodicalen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractДекански, Aлександар; Дрвеница, Ивана; Умељиц, Иван; Недиц, Олгица; Будјевац, Невена; Да ли постоји потреба за систематском едукацијом о рецензирању у Србији?;
dc.citation.volume73
dc.citation.issue5
dc.citation.spage275
dc.citation.epage279
dc.citation.rankM23~
dc.identifier.doi10.2298/HEMIND191020029D
dc.identifier.fulltexthttp://cer.ihtm.bg.ac.rs/bitstream/id/15714/0367-598X1905275D.pdf
dc.identifier.scopus2-s2.0-85075246262
dc.identifier.wos000496945300001
dc.type.versionpublishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record