Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?
Da li postoji potreba za sistematskom edukacijom o recenziranju u Srbiji?
Informativni prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Velika brzina stvaranja naučnih informacija u poslednjih nekoliko godina nameće potrebu za povećanjem broja stručnih recenzenata, posebno što recenziranje dobija novu dimenziju važnosti i u svetlu rastućeg broja prepoznatih plagijata i izmisljenih rezultata. Potencijalno rešenje potrebe za povećanjem broja recenzenata je sistematska edukacija doktoranada i mladih istraživača, posebno u zemljama razvoju. Prema podacima sa četiri državna univerziteta u Srbiji (u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu) i jednog privatnog univerziteta (Univerzitet Singidunum), postoji niz doktorskih kurseva koji studente obrazuju o načinu sprovođenja istraživanja, nekoliko o tome kako da pišu naučne publikacije, ali samo jedan od njih skromno osposobljava studente za recenziranje naučnih radova. Dakle, U Srbiji ogromni potencijal doktoranada i mladih istraživača nije pravilno prepoznat i usmeren ka stvaranju kvalifikovane populacije recenzenata. Sa idejom da doprinesemo svetskim trendovima na polju unapre...đenja recenziranja, predstavili smo pilot seminar na univerzitetima u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu u Srbiji u periodu od oktobra 2017. do aprila 2018. godine. Seminar u organizaciji Centra za promociju nauke obuhvatio je četiri predavanja koja su se bavila: (i) osnovnim aspektima procesa recenziranja, (ii) etičkim pitanjima, (iii) društvenim značajem i (iv) priznavanjem doprinosa recenzenata. Od ukupnog broja polaznika koji je iznosio 275, većina (84 %) se sastojala od doktoranada i mladih istraživača. Nakon seminara, učesnici su zamoljeni da izvrše test recenziju i popune anketu o kvalitetu seminara. Izveštaji o recenziji primljeni su od 82 osobe (od 275 polaznika). Od tri greške koje su namerno unete u tekst, sve greške primetilo je manje od 10 % ispitanika. Analiza ankete (160 odgovora) pokazala je da je 92% ispitanika izjavilo da su stekli nova znanja tokom seminara i ohrabrilo nastavak takve edukacije. Seminar je ponovljen 2019. g. na inicijativu Narodne biblioteke Srbije povodom globalnog događaja "Nedelja recenziranja 2019" i od anketiranih 105 novih polaznika, 94 % je iznelo stav o korisnosti obrazovanja o recenziranju i podržalo ideju o jačanju akademskih kompetencija za recenziranje kroz uvođenje obaveznog predmeta tokom doktorskih studija u Srbiji. Nadamo se da će se predstavnici akademske zajednice iz različitih naučnih disciplina pridružiti ovoj inicijativi i doprineti formiranju kurseva o recenziranju koji odgovaraju specifičnim potrebama svake naučne oblasti.
Ključne reči:
scientific publishing / searching for reviewers / PhD course on peer-reviewing / survey / naučno izdavaštvo / traženje recenzenata / kurs o recenziranju za doktorande / anketaIzvor:
Hemijska industrija, 2019, 73, 5, 275-279Izdavač:
- Association of the Chemical Engineers of Serbia
DOI: 10.2298/HEMIND191020029D
ISSN: 0367-598X; 2217-7426
WoS: 000496945300001
Scopus: 2-s2.0-85075246262
Institucija/grupa
IHTMTY - JOUR AU - Drvenica, Ivana AU - Dekanski, Aleksandar AU - Budjevac, Nevena AU - Umeljic, Ivan AU - Nedić, Olgica PY - 2019 UR - https://cer.ihtm.bg.ac.rs/handle/123456789/3292 AB - Velika brzina stvaranja naučnih informacija u poslednjih nekoliko godina nameće potrebu za povećanjem broja stručnih recenzenata, posebno što recenziranje dobija novu dimenziju važnosti i u svetlu rastućeg broja prepoznatih plagijata i izmisljenih rezultata. Potencijalno rešenje potrebe za povećanjem broja recenzenata je sistematska edukacija doktoranada i mladih istraživača, posebno u zemljama razvoju. Prema podacima sa četiri državna univerziteta u Srbiji (u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu) i jednog privatnog univerziteta (Univerzitet Singidunum), postoji niz doktorskih kurseva koji studente obrazuju o načinu sprovođenja istraživanja, nekoliko o tome kako da pišu naučne publikacije, ali samo jedan od njih skromno osposobljava studente za recenziranje naučnih radova. Dakle, U Srbiji ogromni potencijal doktoranada i mladih istraživača nije pravilno prepoznat i usmeren ka stvaranju kvalifikovane populacije recenzenata. Sa idejom da doprinesemo svetskim trendovima na polju unapređenja recenziranja, predstavili smo pilot seminar na univerzitetima u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu u Srbiji u periodu od oktobra 2017. do aprila 2018. godine. Seminar u organizaciji Centra za promociju nauke obuhvatio je četiri predavanja koja su se bavila: (i) osnovnim aspektima procesa recenziranja, (ii) etičkim pitanjima, (iii) društvenim značajem i (iv) priznavanjem doprinosa recenzenata. Od ukupnog broja polaznika koji je iznosio 275, većina (84 %) se sastojala od doktoranada i mladih istraživača. Nakon seminara, učesnici su zamoljeni da izvrše test recenziju i popune anketu o kvalitetu seminara. Izveštaji o recenziji primljeni su od 82 osobe (od 275 polaznika). Od tri greške koje su namerno unete u tekst, sve greške primetilo je manje od 10 % ispitanika. Analiza ankete (160 odgovora) pokazala je da je 92% ispitanika izjavilo da su stekli nova znanja tokom seminara i ohrabrilo nastavak takve edukacije. Seminar je ponovljen 2019. g. na inicijativu Narodne biblioteke Srbije povodom globalnog događaja "Nedelja recenziranja 2019" i od anketiranih 105 novih polaznika, 94 % je iznelo stav o korisnosti obrazovanja o recenziranju i podržalo ideju o jačanju akademskih kompetencija za recenziranje kroz uvođenje obaveznog predmeta tokom doktorskih studija u Srbiji. Nadamo se da će se predstavnici akademske zajednice iz različitih naučnih disciplina pridružiti ovoj inicijativi i doprineti formiranju kurseva o recenziranju koji odgovaraju specifičnim potrebama svake naučne oblasti. PB - Association of the Chemical Engineers of Serbia T2 - Hemijska industrija T1 - Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia? T1 - Da li postoji potreba za sistematskom edukacijom o recenziranju u Srbiji? VL - 73 IS - 5 SP - 275 EP - 279 DO - 10.2298/HEMIND191020029D ER -
@article{ author = "Drvenica, Ivana and Dekanski, Aleksandar and Budjevac, Nevena and Umeljic, Ivan and Nedić, Olgica", year = "2019", abstract = "Velika brzina stvaranja naučnih informacija u poslednjih nekoliko godina nameće potrebu za povećanjem broja stručnih recenzenata, posebno što recenziranje dobija novu dimenziju važnosti i u svetlu rastućeg broja prepoznatih plagijata i izmisljenih rezultata. Potencijalno rešenje potrebe za povećanjem broja recenzenata je sistematska edukacija doktoranada i mladih istraživača, posebno u zemljama razvoju. Prema podacima sa četiri državna univerziteta u Srbiji (u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu) i jednog privatnog univerziteta (Univerzitet Singidunum), postoji niz doktorskih kurseva koji studente obrazuju o načinu sprovođenja istraživanja, nekoliko o tome kako da pišu naučne publikacije, ali samo jedan od njih skromno osposobljava studente za recenziranje naučnih radova. Dakle, U Srbiji ogromni potencijal doktoranada i mladih istraživača nije pravilno prepoznat i usmeren ka stvaranju kvalifikovane populacije recenzenata. Sa idejom da doprinesemo svetskim trendovima na polju unapređenja recenziranja, predstavili smo pilot seminar na univerzitetima u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu u Srbiji u periodu od oktobra 2017. do aprila 2018. godine. Seminar u organizaciji Centra za promociju nauke obuhvatio je četiri predavanja koja su se bavila: (i) osnovnim aspektima procesa recenziranja, (ii) etičkim pitanjima, (iii) društvenim značajem i (iv) priznavanjem doprinosa recenzenata. Od ukupnog broja polaznika koji je iznosio 275, većina (84 %) se sastojala od doktoranada i mladih istraživača. Nakon seminara, učesnici su zamoljeni da izvrše test recenziju i popune anketu o kvalitetu seminara. Izveštaji o recenziji primljeni su od 82 osobe (od 275 polaznika). Od tri greške koje su namerno unete u tekst, sve greške primetilo je manje od 10 % ispitanika. Analiza ankete (160 odgovora) pokazala je da je 92% ispitanika izjavilo da su stekli nova znanja tokom seminara i ohrabrilo nastavak takve edukacije. Seminar je ponovljen 2019. g. na inicijativu Narodne biblioteke Srbije povodom globalnog događaja "Nedelja recenziranja 2019" i od anketiranih 105 novih polaznika, 94 % je iznelo stav o korisnosti obrazovanja o recenziranju i podržalo ideju o jačanju akademskih kompetencija za recenziranje kroz uvođenje obaveznog predmeta tokom doktorskih studija u Srbiji. Nadamo se da će se predstavnici akademske zajednice iz različitih naučnih disciplina pridružiti ovoj inicijativi i doprineti formiranju kurseva o recenziranju koji odgovaraju specifičnim potrebama svake naučne oblasti.", publisher = "Association of the Chemical Engineers of Serbia", journal = "Hemijska industrija", title = "Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?, Da li postoji potreba za sistematskom edukacijom o recenziranju u Srbiji?", volume = "73", number = "5", pages = "275-279", doi = "10.2298/HEMIND191020029D" }
Drvenica, I., Dekanski, A., Budjevac, N., Umeljic, I.,& Nedić, O.. (2019). Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?. in Hemijska industrija Association of the Chemical Engineers of Serbia., 73(5), 275-279. https://doi.org/10.2298/HEMIND191020029D
Drvenica I, Dekanski A, Budjevac N, Umeljic I, Nedić O. Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?. in Hemijska industrija. 2019;73(5):275-279. doi:10.2298/HEMIND191020029D .
Drvenica, Ivana, Dekanski, Aleksandar, Budjevac, Nevena, Umeljic, Ivan, Nedić, Olgica, "Is there a need for systematic education on peer-reviewing in Serbia?" in Hemijska industrija, 73, no. 5 (2019):275-279, https://doi.org/10.2298/HEMIND191020029D . .